Projects
- Migrations [20 minutes Video]
a collaboration with Emily Neufeld
at WNDW Gallery
Vancouver, Canada, Oct 2017
Migrations brings together two new works by artists Emily Neufeld and Pegah Tabassinejad. Reaching across the globe, from Tehran to Vancouver, Neufeld and Tabassinejad’s collaboration for Migrations, grants the viewer access in a number of interesting ways: access to space, relationships, hidden histories and impressions of distance.
In both their respective practices Neufeld and Tabassinejad share an interest in presence and a blurring of the lines between public and private space. Working through these concerns in drastically different locales, and different media, Migrations reveals both the interior histories of movement and transition embedded in the site of the neighbourhood and the structure of the house, and nods towards the culturally distinct perceptions of purpose and function regarding interior and domestic spaces.
check out WNDW gallery website for more info
- The Closed Circuit
نمايش مدارِ بسته
كاري از پگاه طبسی نژاد
مدیر تولید: حسن جودكي
بازيگران
مسعود جعفري، حديث جمشيدي، ميلاد چنگي، آرمان حسيني، بهاره رادمند، باسط رضايي، عليرضا رسولي، آيدا رشدي، ايلناز شعباني
مشاور كارگردان و طراح نور: علي تبريزي
طراح صدا و موسيقي: صبا عليزاده
مشاور موسیقایی: روزبه اسفندارمز
طراح گرافيك: فرهاد فزوني
دستیار کارگردان: طاها سرایی
منشی صحنه: آوید ذوالمجد
عكاس: شاهين صفاري
روابط عمومي و مشاور رسانه اي: سارا فرجي
حامي پروژه: گلديران
(بخش فروش تجاري- b2b)
ساعت ۱۸:۳۰
تئاتر مستقل تهران
- [Walking in Tehran – around Neufle Le Chateaux] | Hosting by New Media Society & Aran Projects
Are you a city walker? Are you a city walker in Tehran? Which areas you’re walking mostly? Have you ever walked around Neufle Le Chateaux? This is the area that I chose for us to walk.
This workshop is the first one from series of workshops I’m hosting towards creating an interdisciplinary project about Tehran.
This three days workshop is a platform for artists from various disciplines to attend. This workshop is not an educational one, but it’s an opportunity to meet and collaborate with artists from different mediums, to think and create together with focusing on city walk in Tehran. We might end up creating stuff at the last day, or we might just talk, write, shoot, think and certainly walk.
کارگاه پرسه زنی در شهر
جامعه ی نیومدیا و پروژه های آران برگزار می کنند
تهران، حوالی نوفل لوشاتو
کارگاهی از پگاه طبسینژاد
این کارگاه سه روزه، تلاشی است برای خلق اثر هنری با نگاهی بینارشته ای، با فرآیندی کنترل شده و سیستماتیک، که هنرمندان زمینه ها و مدیومهای گوناگون را گرد هم میآورد تا در سه روز گوناگون با همدیگر همسفر شوند. همسفر پرسه زنی در محله ای از شهر، که این بار، نوفل لوشاتوست.
روز اول کارگاه، در خيابانها و كوچه پس كوچههاى محله نوفل لوشاتو، به درک و مشاهده اختصاص می یابد. روز دوم، روز نگاه دوباره و مسیردهی است. بيشتر مدت زمان این روز را در محل گالری «پروژههای آران» در خيابان نوفل لوشاتو خواهیم بود و متریال روز اول را موضوع کار قرار می دهیم.
سومين روز هم در محل گالری «پروژههاى آران» برگزار خواهد شد. اين مرحله جايى است كه خواهيم دريافت اين كارگاه پايان مىگيرد يا زمانى براى آفرينش خواهد بود.
کارگاه “پرسه زنی در شهر” اولین مجموعه از مجموعه ورک شاپ هایی است به هدایت پگاه طبسی نژاد و با محوریت ایجاد پروژههای بینا رشته ای برگزار میشود . این کارگاه، فاقد حالتی آموزشی / کلاسی است، بلکه مجالی است برای دیدار، گفتگو و همکاری هنرمندان از رشته ها و رسانه های متفاوت هنر.
اولین دورهی کارگاه “پرسه زنی در شهر” با همکاری جامعهی نیومدیا و گالری آران در روزهای پایانی نمایشگاه تهران حقیقی و مجازی برگزار میشود.
- M o n i t o r i n g [T e h r a n]
Monitoring [Tehran] is a multi channel interactive video installation of a durational performance for Skype. Some Tehran dwellers are online at their home, whether performing or simply doing their everyday life activities. This live installation is an attempt between the public and the private place within what we might call aesthetic surveillance. The presence of these Tehran dwellers is mediated through the lens of the laptops’ cameras at the gaze of their viewers.
- M o n i t o r i n g [A D o l l’s H o u s e]
The difference between the life one leads outside, in public, and the life she leads inside, within interiors (i.e., those places where she can hide herself from the outside world and feel safe) has always been very striking to me. What was unsettling, however, was this nagging idea I had that a person’s identity could still be shaped within her private realm by certain external forces, by (let us call them) windows through which she observes the outside and through which she is also being observed (windows such as internet [skype, various social networks, etc.] and television).If we see anything, it is mediated through these windows. What do we make then of a person’s identity? Are we all just cogs in some great machine, carefully observed and controlled from a distance, merely a small part in a homogeneous mass? Is anyone unique?
Accompanying a 50 hour live installation between the first and last performance
- a d o l l’s r o o m
4 hours live durational performance with the form of
Voice: Sarah Amini
Music: Remy Siu
- C H A R I S M A
50 min
•Touring in Netherlands (Amsterdam- Rotterdam- The Haugh and Groningen) as part of Dancing on the Edge Festival, December 2009
•Selected performance for the Push-OFF, as part of Push Festival in Vancouver, Canada, February 2012
” … the two women in the modern dance Charisma delivered a strong performance…these Iranian women gave us a strong physically oriented modern dance where every movement created a clear line full of energy.” – Mirijam van deer Linden, AMSTERDAM
“…they are tense and suspenseful, their urgency palpable…Personal statements dealing with social problems.” – Francine van der Wiel, NRC.nl.
“The dance movements are wonderfully eclectic… It tilts the intention to a universal plan: the pain of desire…a very pleasant one: uncompromising and honest.” – Sander Hiskemuller, Trouw.
Concept and Direction: Pegah Tabassinejad
Set, Costume and Light: Attila Pessyani
Dramaturgue: Nasim Ahmadpour
Music: Makan Ashkevari
Video: Ali Tabrizi and Hosein Zoghi
Assistant Director: Mehdi Bouslik
”کاریزما” رقص معاصری است بر اساس داستان کوتاه امریکای لاتینی ”وقتی زنان مردان را دوست می دارند” نوشته ی روساریو فره. دو زن، خانم و معشوقه، پس از مرگ شوهر، به وجود هم پی می برند. این دو قرار است در داخلی خانه همدیگر را ملاقات کنند، خانه ای که برای هر دو به ارث گذاشته شده. انتظار، تم اصلی این اثر است. انتظاری که یکی برای دیدار زن دیگر و کشف او می کشد. زمان می گذرد و همینگونه که در داستان، هر یک از زاویه ی دید خود دیگری را توصیف می کند، پی می بریم که این دو، یک زن واحدند. خانم و معشوقه، دو بخش وجودی یکدیگرند.
این اثر برای اولین بار در تالار مولوی تهران در سال ۱۳۸۶ بیست و شش اجرا بر روی صحنه داشت. سپس در سال ۱۳۸۸ در شهرهای آمستردام، روتردام، گرونینگن و لاهه در جشنواره ی رقص روی لبه کشور هلند و در سال ۱۳۹۱ در شهر ونکوور کانادا در بخش پوش-آف جشنواره ی پوش اجرا شد. این نمایش بیش از ده نقد و مصاحبه در مجله ی هفت (شماره ۴۴)، سایت ایران تاتر و روزنامه های اعتماد، جام جم، شهروند امروز، دنیای اقتصاد و روزنامه ها و سایت های هلندی دارد.
اجرای نمایشی این اثر، بر مبنای حرکت دو بازیگر بر روی صحنه و ویدئوی ضبط شده ی آنان در داخلی خانه شان است. موسیقی نیز تلفیقی از دوتار خراسانی (که ترکیبی از روایت و ساز است) و سازهای الکترونیکی است. در نهایت، ”کاریزما”، نمایشی بینارشته ای است که ترکیب بازیگران و تصویرشان، سولو، دوئت، تریو و کوارتت های متفاوتی می سازد برای به تصویر کشیدن خشم، درمانده گی، امید و ناامیدی روزمره ی این زن در داخلی خانه اش.
” کاريزما “
[براساس داستان “وقتی زنان، مردان را دوست می دارند.” اثر روساريو فره]
ايده و کارگردانی
پگاه طبسی نژاد
طراح صحنه و لباس
آتيلا پسيانی
اجراکنندگان
عاطفه تهرانی
ناز شادمان
دراماتورژ
نسيم احمدپور
موسيقی
ماکان اشکوری
ويدئو
علی تبريزی
حسين ذوقی
دستيار کارگردان
مهدی بوسليک
- F A K E M E M O R R I E S
Watching the play from above the stage gives the audience a two-dimensional image made up of both horizontal and vertical lines; these contrasting images are then used to explore the boys dreams and his reality.
Written and Directed by Pegah Tabassinejad
Translators: Mehdi Kashani/ Aryo Khakpour
Editor: Aryo Khahpour
Scenographer: Parjad Sharifi
Puppet: Neda Kianmehr
Recorded Music : Chris Anderson
Live Music: Pouya Sadeghipour
Costume: Florence Barrett
Stage Manager: Kelsey Peacock
Performed by:
Aryo Khakpour……………………….Alademi
Minah Lee……………….……………Mai
Milton Lim………………………………Touska
Kaylin Metchie…………………………Torlan
Natalie Schneck………………………Mara
Katie Van Buskirk DeVries……………Narrator
Sound Operator: Lain Kim
Film Documentation: Amir Naeim Hosseini
- C O U N T E R P O I N T #1
By having multiple actors sharing the same role and repeating scenes in which the words have been reversed or re-arranged, the piece explores the subjective nature of experience by de-stabilizing the original narrative. Instead of following one persons vision, Counterpoint#1 brings together the perspectives of all the actors and artists and lays them on the stage for the audience to examine. As certain key words or phrases are repeated or re-arranged, the text moves into territory traditional reserved for the silent subtext, thus opening up new ways for both artists and audience to engage with the material.
Concept and Direction: Pegah Tabassinejad
Dramaturge: Steve Neufeld
Composer: Nancy Tam
Choreographer: Katie DeVries
Video Designer: Jocelyn Chaput
Cast:
Aliza Vellani
Baraka “Kiki” Al Rahmani
Graham Chabot
Khadija Cecelia
Marc Castellini
Nazli Akhtari
Valerie Christiansen
Stage Manager: Emily Neumann
Ass. Stage Manager: Beverly Cheung
Technical Director: Christina Andreola
- Y E R M A
Yerma is a dance-theatre piece based on Yerma by Federico Garcia Lorca. The performance includes five performers and three musicians. This project is currently in development.
Director and Choreographer: Pegah Tabassinejad
Set and Costume: Attila Pessyani
Assistant Director: Amir Asani
Live Music: Makan Ashkevari
Performers:
Attila Pessyani
Fatemeh Naghavi
Atefeh Tehrani
Navid Hedayati
Maral Irandoust
- R E A D M E